G+ er for alle som elsker sport og fritid – enten det er de gode tilbudene eller det råeste utstyret man er på jakt etter. Et medlemskap i G+ gir kundene rabatter på utvalgte medlemsprodukter, spennende tilbud og nyhetsbrev med informasjon, tips og råd. Man vil også få invitasjoner til temakvelder og kundekvelder og muligheten til å få en tjuvstart på tilbud før alle andre.


Mål

Vi ønsket å lage et fordelsprogram og dette fordelsprogrammet skulle være en forbedring av det kundeklubbkonseptet vi hadde fra før. Vi ville forbedre det ved å tilby noe mer eksklusivt, og ikke minst bygge lojalitet. Vi ville gjøre noe annet enn konkurrentene våre, tilby noe mer enn bare nyhetsbrev. Og ikke minst fastholde vårt viktigste fokusområde, nemlig å få flest mulig kunder til å besøke våre butikker.

Virkemidler

Oculos har holdt i alle tråder fra A til Å. Alt fra strategi, konseptutvikling og planlegging, til implementering av Oculos Dialog som verktøy og produksjon av innhold. Oculos har vært en viktig forlenget arm til markedsavdelingen, og bistått der hvor G-Sport selv ikke har hatt kapasitet. I tillegg bistod Oculos for å løse flere interne systemutfordringer, blant annet mot våre egne kassasystemer.

Resultat

Vi har vært godt fornøyd med resultatene i vårt fordelsprogram. Vi ser at det er en tett sammenheng mellom omsetningsvekst og hvilken kommunikasjon vi sender ut til medlemmer av G+. Det er ingen annen markedsføringskanal vi har som gir så forutsigbar sammenheng mellom handling og effekt, som vårt digitale fordelsprogram G+.




Nille-klubben ble lansert til påske 2013 og har oppnådd stor suksess det siste året gjennom å bygge et lojalitetskonsept i form av en kundeklubb som i dag har over 700.000 medlemmer i Norden. Nilleklubben er i dag en helt essensiell og kritisk faktor for videre suksess hos Nille. Nille har oppnådd denne suksessen gjennom å utfordre kritiske problemstillinger, brukt Nilleklubben aktivt til å rekruttere medlemmer. De har deretter gått i dialog med sine medlemmer gjennom personifisert e-post tilpasset kundenes kjøpshistorikk og vaner, engasjement gjennom strikkeoppskrifter, inspirasjon, kunnskap og sosiale medier, samt et treffende konsept for den aktuelle målgruppen.

Mål

På bakgrunn av de utfordringene Nille identifiserte gjennom lønnsomhetsanalyser, kvalitative og kvantitative markedsanalyser, ble følgende definert som overordnede og langsiktige mål for Nille sin kundeklubb. Mer lojale kunder, høyere besøksfrekvens, økt snittkjøp per kunde og mer effektive kampanjer som fører til lavere kontaktpris per kunde.

Virkemidler

Nille fokuserte på lav og enkel terskel for å melde seg inn, med gode og tydelig fordeler samt gode konsepter som skiller seg fra konkurrentene og gir kundene noe «ekstra». Fokus på personifisert dialog og ikke bare call to action innhold, men også inspirasjon og tilbakemelding. Man så også viktigheten av å aktivt bruke databasen for å hente inn kvantitativ informasjon om kundens kjøpemønster og behov, samt ønsker og preferanser relatert til kundeklubbens innhold og design.

Resultat

Nille-klubben har innfridd målene og langt oversteget alle forventinger som ble satt. Videre har Nille-klubben langt på vei bidratt til å løse de utfordringene Nille stod ovenfor. Nille-klubben har innen utgangen av 2015 hele 700.000 lojale medlemmer. I tillegg har Nille kjøpshistorikk på alle medlemmer, noe som gir god og valid kampanjeevaluering gjennom hele året.


badge 2014 - Gull - Max Marketing Mix
Pepsi-MAX/ G-Sport
Integrert kampanje
badge 2013 - Gull - Max Marketing Mix
Plantasjens kundeklubb
Lojalitetsprogram
badge 2014 - Sølv - Max Marketing Mix
Nille-klubben
Lojalitetsprogram
badge 2015 - Bronsje - Max Marketing Mix
G-Sport/G-MAX Julekalender 2014
Enkeltarbeid