Endelig – en rapport om kundeklubb!

Endelig – en rapport om kundeklubb!

Hva er vårt forhold til kundeklubber? Fungerer de og skaper de lojalitet? Endelig har vi fått en undersøkelse om akkurat dette – riktignok fra det svenske markedet. Resultatet er så som så. Den bekrefter stor interesse for kundeklubber, men viser også til et stort potensial når det kommer til å skape lojalitet og fordeler for medlemmene.

 

Oppsummert viser rapporten at 90% av alle svensker er kundeklubbmedlemmer. Det finnes altså ingen grunn til å ha mistro til kundeklubbers fremtid. Det er verre at bare 27% tror et medlemskap vil lede til bedre kunderelasjoner. Dette tallet må opp! Hele poenget med en kundeklubb er å bygge opp et samfunn der lojale kunder kjenner en større tilknytning til varemerket.

 

Den svenske kundeklubbsrapporten 2017

Care of Haus har sammen med Mista utviklet undersøkelsen. Med den svenske Kundeklubbrapporten har de tatt pulsen på hva kundene egentlig syns om kundeklubber og lojalitetsprogrammer.

 

Det er 3 hovedkonklusjoner fra rapporten.

 

1. Vil vi være medlemmer av kundeklubber?

 

Ja, Vi liker medlemsklubber og vil være medlem men….

 

76% av svenskene oppgir at de liker kundeklubber og vil være medlem, samtidig sier 3 av 4 at de ikke opplever at de får bedre behandling og oppmerksomhet som kundemedlem. I dag er ca. 50% av alle medlemmene passive.

Her kommer det frem at det største problemet er at for mange føler at de får for lite igjen for sitt medlemskap. Her er det et stort potensial for bedrifter til å aktivisere sine kunder og skape fornøyde medlemmer.

 

2. Hvorfor vil vi være medlem i kundeklubber?

 

Fordi vi får rabatter. Hele 80% oppgir dette som den viktigste grunnen. De andre grunnene er også tilknyttet økonomiske fordeler. Dessverre er kun 50% fornøyd med de rabattene de får i kundeklubbene. Men fokuset på rabatter kan for mange gå hardt utover marginen. Samtidig investeres det ellers mye penger i å bygge merkevaren for nettopp å få skape preferanse uten å måtte senke prisene. Nettopp innen merkevarebygging er det en mulighet, nemlig å la kundeklubben være med på å gjøre mer av merkevarebyggingen og se på hvordan kundeklubb kan bidra med å økt lønnsomhet per kunde.

 

3. Skaper kundeklubben lojale medlemmer?

 

Fire av ti velger å handle der de er medlem. Hvilket betyr at 60% ikke er så lojale som de burde være. Dette leder til andre viktigere tall; mer enn halvparten av alle tilbud og rabatter blir aldri brukt. Det er trist at så mye penger forsvinner unødvendig når det finnes smarte systemer og flere verktøy for segmentering og marketing automation.

 

Lær av kundeklubbsrapporten: Det ligger mye jobb bak gode resultater

 

I dag har du alle muligheter til å gi relevante tilbud som du VET treffer dine kunder. Bruk kundeklubben til mer enn kun kortsiktig salg. Bruk kundeklubben som et verktøy for å bygge dialog og lojalitet. Det positive med alle undersøkelser, spesielt de som viser negative tall, er at de bidrar til endringsarbeid. Alt kan gjøres bedre. Det er ingen grunn til å nøye seg med et middelmådig antall medlemmer, moderat kundetilfredshet eller marginal lønnsomhet.

 

Vi som driver et lojalitetssystem vet verdien av en fremgangsrik kundeklubb. Vi kan måle kampanjene, følge alle kundereiser og beregne lønnsomheten. Hver dag får vi nye bevis på at et gjennomtenkt lojalitetsprogram gjør underverker for salg. Rabatter, tilbud og fordeler må tilpasses kundenes behov – dag for dag, uke for uke, og i dag har vi alle verktøyene vi trenger. Det er bare å ta de i bruk.

 

Denne artikkelen er basert på Care of Haus sin kundeklubbsrapport og Jonas Åkerlind sitt blogginnlegg på Kunderesan.nu

 

Her kan du lese mer om rapporten

badge 2014 - Gull - Max Marketing Mix
Pepsi-MAX/ G-Sport
Integrert kampanje
badge 2013 - Gull - Max Marketing Mix
Plantasjens kundeklubb
Lojalitetsprogram
badge 2014 - Sølv - Max Marketing Mix
Nille-klubben
Lojalitetsprogram
badge 2015 - Bronsje - Max Marketing Mix
G-Sport/G-MAX Julekalender 2014
Enkeltarbeid