martechawards2022

Foto: Eivor Eriksen 

Gull, sølv og bronse til Oculos i MarTech Awards  

Oculos kunne hente hjem hele fire priser fra MarTech Awards. ANFO MarTech Awards kårer beste bruk av eksisterende markedsteknologi i kombinasjon med kreativt innhold. Konkurransen gikk av stabelen torsdag 1. desember, og samlet 120 markedsførere på utestedet Ingensteds i Oslo. Det ble en festaften, der Oculos fikk flere grunner til å feire.

Gull i e-post 

Det edleste metallet i beste e-post gikk til Coops nye introprogram Velkommen til Coop, i samarbeid med Oculos, Seen og WAL. Juryen uttaler:

 

«Vinneren er et skoleeksempel på vellykket bruk av e-post. Et grundig planlagt onboardingsløp med tilhørende aktivitetsplan, hvor både timing og tilpassing av budskap gjøres dynamisk opp mot de ulike kundegruppene. En kommunikasjonsplan som strekker seg over medlemskapets første 100 dager sikrer at medlemmene kommer raskt i gang og ser verdien av medlemsfordelene. Dette gir også mye verdifull data, som vinneren vet å benytte på en klok måte. Vi lar oss imponere av økning i både antall transaksjoner og størrelse på handlekurv – et bevis på at riktig bruk av e-post, gir kroner i kassen.»  

Gull_til_Coop_FotoEivorEriksen_MartechAwards2022

Gullvinner: Vibeke Trasti viser frem gullet Coop vant for beste e-post, sammen med vår egen Toralf Waaktaar-Slokvik. (Ikke til stede fra Oculos: Sigrid Saxevik). Foto: Eivor Eriksen 

 

«Coops nye velkomstprogram skal gi en god velkomst til medlemsprogrammet​. Formålet er å få medlemmene raskt i gang, og sikre at de ser verdien av programmet, slik at de tar i bruk medlemskapet og skaper seg positive erfaringer og tidlig etablerer gode rutiner og vaner​. Å få nye medlemmer raskt i gang vil bety raskere tilgang på data som gjør at vi kan personalisere kommunikasjonen ytterligere. Gull og sølv i MarTech Awards gir motivasjon og begeistring for å jobbe videre med å bygge lojalitet gjennom relevant kommunikasjon, smidige løsninger og attraktive tjenester som skaper nytte for medlemmene våre.» 

– Vibeke Trasti, Markedssjef Mormerke, Medeier og EMV i Coop Norge SA

Sølv i e-post 

Sammen med Merkle Norge tok Oculos også hjem sølv i samme kategori, med caset Din personlige forhandler, for Harald A. Møller. Det begrunnet juryen slik:  

 

«Andreplassen går til et case som viser solid håndverk innen denne kategorien. Et case vi tror flere i samme bransje vil la seg inspirere og imponere av. Her er det ingen leads som faller mellom to stoler – caset kan vise til 100% follow-up rate og 10% økning i konverteringsrate. Når vi nå avslører at caset er fra bilbransjen og nybilsalg, er dette tall som ikke bare viser til bedre kundedialog, men også betydelig slag på kassen.» 

Solv_til_Moller_FotoEivorEriksen_MartechAwards2022

Fornøyde: Toralf Waaktaar-Slokvik sammen med Møllers markedsteam og samarbeidspartner Merkle Norge. (Andre involverte fra Oculos: Lilja Neergaard og Ann-Louise Haga Pettersen.) Foto: Eivor Eriksen 

 

«Møller har som mål å lage fantastiske kundeopplevelser, og vi jobber stadig for å forbedre kommunikasjonen med kundene våre. Datadrevet digital markedsføring er viktig for å nå målet, og sammen med Oculos og Merkle ser vi effekten av relevant og god kundedialog. Denne prisen gir oss motivasjon til å fortsette det gode samarbeidet og ta Møllers kundereiser til nye høyder.»   

Kim G. Motrøen, Direktør for kunde og marked i Harald A. Møller 

 

Sølv i kundeklubb/lojalitetsklubb  

Coop-caset Ny medlemsmodell – familiekonto av Oculos og PwC ble også premiert med sølv i klassen Kundeklubb/lojalitetsklubb. Juryen uttaler:  

 

«Det er fristende å spørre seg hvorfor de ikke har gjort dette før! Andreplassen går til et case som viser brilliant basic og leverer reell verdi til sine medlemmer. En grunnmur av en kommunikasjonsplattform som ruster merkevaren for mer personlig kommunikasjon og relevante fordeler i tiden fremover. Dette er et case vi også regner med å se mer til i årene som kommer.» 

Solv_til_Coop_FotoEivorEriksen_MartechAwards2022

Vant to priser: Teamet fra Coop, sammen med Oculos’ Toralf Waaktaar-Slokvik, var fornøyde med kveldens gevinst. (Andre involverte fra Oculos: Tidligere kollegaer Sigrid Saxevik og Guro Gladhaug.) Foto: Eivor Eriksen 

Bronse i kundeklubb/lojalitetsklubb

Bronsevinneren i samme kategori gikk til Nille og Nilleklubben av Oculos. Dette skriver juryen i sin begrunnelse:   

 

«Tredjeplassen viser verdien av å tilpasse budskapet i sin 1:1 kommunikasjon. I caset beskriver de et sterkt ønske om mer relevant og personalisert kommunikasjon. Dette har de oppnådd ved hjelp av tydeligere beskrivelse av målgrupper og en målrettet kommunikasjons -og innholdsplan. På kort tid har dette arbeidet blitt en av de viktigste markedsaktivitetene for merkevaren, og vi gleder oss til å se hvordan dette videreutvikles i årene fremover.»   

Bronse_til_Nille_FotoEivorEriksen_MartechAwards2022

Stolt gjeng: Natalia Cendrowska, Ann-Louise Haga Pettersen og Toralf Waaktaar-Slokvik i Oculos entret scenen sammen med Camilla Iren Nygård, Ingrid Gulaker Motrøen og Mari Dahling Andersen fra Nille. (Andre involverte fra Oculos: Inga Skallerud, Mailen Sorknes og Timo Westre.) Foto: Eivor Eriksen

 

«Nilleklubben er noe av det viktigste vi jobber med i Nille, og vi har satt oss et hårete mål om å skape Norges beste kundeklubb – for både Nille og kunden. Sammen med Oculos jobber vi innsiktsbasert og analysedrevet for å nå det målet. Verdien av data og datadrevet markedsføring er ekstremt stor, det er her slaget om kundene står i fremtiden. Bronse i MarTech-awards forteller oss at vi er på riktig vei og at det vi jobber med gir resultater. Det er veldig gøy, og ekstremt motiverende for videre samarbeid.» 

Ingrid Gulaker Motrøen, Markedssjef i Nille

 

Oculos fortsetter det gode arbeidet   

Hele Oculos synes det er veldig moro å bli anerkjent av MarTech Awards for flere fagområder som er viktige for oss. Sammen med kundene våre skal vi fortsette å skape de beste kundeklubbene, de beste e-postene og de beste kundeopplevelsene. Vi gleder oss til neste års prisutdeling!