I tøffe tider er det kundeklubb og lojalitet du bør satse på 

Å jobbe målrettet og datadrevet med de lojale kundene dine, vil være noe av det smarteste du gjør i usikre tider. 

Når folk i større grad holder igjen på pengebruken, tvinger det deg til å vurdere alle kostnader i markedsbudsjettet nøye. Vi slår et slag for at kundeklubben din eller lojalitetsprogrammet ditt fortjener en solid plass i markedsbudsjettet – for det er nå du skal gi full gass.  

kundeklubb-i-nedgangstider

Nå kan du skille deg ut fra konkurrentene 

Grunnen er enkel: Når konkurrentene trekker i bremsen, gir det enda flere muligheter. For når de velger å ligge lavt øker sjansen for at du kan bli mer synlig. Det kommer tydelig frem i studier fra Institute of Practitioners in Advertising om kutt i markedsinvesteringer i nedgangstider.

  

De som kutter i markedsbudsjettet, risikerer: 

  • Å svekke merkevaren på kort sikt. 
  • Å begrense vekst og lønnsomhet på lang sikt. 

Merkevarer som mister kjennskap og «top of mind» hos kundene, bruker lang tid på å komme tilbake til den posisjonen de hadde. Det betyr også at de som investerer i nedgangstider får igjen for det i etterkant. 

  

Kundeklubb = effektiv og økonomisk markedsføring 

Men hvorfor er nettopp kundeklubben så viktig? Jo, for da har du allerede en kundebase du kjenner – og som kjenner deg. Si at du har x antall medlemmer i kundeklubben din. Disse medlemmene har gitt deg tillit (e-postadressen) og har i varierende grad handlet hos deg over tid. De har en tilknytning til deg, og noen har kanskje opparbeidet seg bonus eller andre fordeler. Det gjør terskelen lavere for et salg eller en dialog som fører til salg.  

  

Du trenger ikke droppe TV-reklame og store merkevarekampanjer, men med nyhetsbrev og sms vet du at du treffer personer som allerede har merkevaren din på radaren. Og det er nå du skal vise at du forstår hva de trenger, og hvorfor de bør være lojale mot deg.  

  

Dagens kunder vil bli sett og forstått, og stikkordet er personalisering. Det globale konsulentfirmaet McKinsey rapporterer om at så mange som 71 % av kundene forventer personalisert kommunikasjon. I tillegg velger 76 % aktivt merkevarer som personaliserer. Det kan også nevnes at 76 % blir frustrert av å IKKE få personalisert kommunikasjon. 

  

Personalisering = større inntekter 

Skal du utnytte potensialet i personalisert kommunikasjon må du bruke gullgruven med kundedata du sitter på. Kundedata via lojalitetsprogrammet ditt vil fortelle deg hva de har kjøpt. Når de har kjøpt. Hvor mye de har kjøpt. Hvor mange ganger de har kjøpt. Hva de har vurdert å kjøpe. Gjennomsnittlig handlekurv. Bursdag, bosted, kjønn, etc. Denne dataen bør du nå kna skikkelig for å få maks uttelling. 

  

Er du i tvil om personalisering faktisk lønner seg? Ifølge McKinsey kan du forvente et sted mellom 10 og 25 % økning i inntekten ved å perfeksjonere personalisering. Avhengig av hvor digitalisert butikken og salgsprosessen din er. McKinsey har også dokumentert at merkevarer som personaliserer, vokser raskere enn andre.  

 

Og vi ser at nettopp økt satsing på direkte og personalisert kundedialog nå er en markant trend. Ifølge Den Store Annonsørrapporten 2022 fra ANFO vil hele 42 % av norske annonsører satse mer på dette og flytte budsjett fra betalte kanaler til mer direkte kundedialog. Derfor vil 1:1-kanalene e-post og sms være blant de aller mest attraktive kanalene i 2023. 

   

Kundeklubb i nedgangstider lønner seg 

Konklusjonen er at det lønner seg å investere i kundeklubb og lojalitet, spesielt i nedgangstider. Velger du å stå i det, vil det på sikt gi deg det du tjener mest på – nemlig lojale kunder som velger deg igjen og igjen, også gjennom tøffe tider. 

  

Lurer du på hvilken avkastning du kan forvente deg av kundeklubben eller lojalitetsprogrammet ditt? Det kan vi fortelle deg. Eller har du ikke et lojalitetsprogram? Vi har et solid rammeverk tilpasset både små og store aktører – som gjør at du kommer i gang raskere og riktigere enn du tror. Ta kontakt med oss, så ser vi sammen på potensialet ditt.