Hvordan lykkes på Instagram som bedrift?

Hvordan lykkes på Instagram som bedrift?

Instagram er ifølge Ipsos den tredje mest brukte sosiale medier kanalen i Norge, med over 2,2 millioner brukere (over 18 år) – og dette er et tall i vekst! Disse brukerne er lojale og logger på ofte. Dette gir gode forutsetninger for deg og din bedrift til å nå kundene der det skjer!

 

1. Lag bedriftsprofil

Det gjør at du kan annonsere, få opp relevant statistikk om følgerne dine, og legge ved adresse og telefonnummer i profilen. Dette er ikke mulig med en vanlig privatprofil som opprettes automatisk når du lager en ny Instagram-profil.

Hvordan lage bedriftsprofil?

1. Gå til profilen din og velg de tre prikkene oppe i høyre hjørnet

2. Scroll ned til fanen «konto» og velg «bytt til bedriftsprofil»

3. 

Koble opp Instagramprofilen din til en Facebookside eller hopp over til neste steg. Ved å gjøre dette får du alle fordelene med Instagrams bedriftsprofil.

 

2. Skap et image

Velg ett spesifikt tema, bildeformat, og/eller fargepalett som representerer din bedrift, så viser du tydelig hvem dere er og hva dere gjør. Et tips er å følge med på hva andre i bransjen gjør. Lån ideer og ta inspirasjon fra det du syns er best. Men vær obs – ikke post andres materiell uten tillatelse! 3) Bruk tags. Emneknagger (Hashtags) og geotags (tagge lokasjon) kan bidra til større rekkevidde og flere følgere. Men pass på å være relevant! Hvis du legger til irrelevante emneknagger som #likeforlike fører du følgerne bort fra profilen din. Ved å bruke egne tags kan du følge med på hva som blir postet om din bedrift, og kan øke spredningen av din merkevare. Vi bruker for eksempel alltid #oculosas på bildene vi legger ut på egen profil og oppfordrer kunder, kollegaer og besøkende til det samme.

 

4. Bruk Instagram stories

I følge wersm.com fører 1 av 5 Instagram stories til at man får direktesvar fra en bruker. Instagram er ikke lenger kun et fotoalbum for engasjement, men en fin kanal for direktekontakt med brukerne. Denne funksjonen gir muligheten til å leke seg litt med innholdet, i tillegg er det en lavere publiseringsterskel og mindre forventinger om flotte bilder etc. 

Du kan lage små poller og undersøkelser også, som kan aktivisere brukerene dine.

 

5. Lag annonser

Annonser på Instagram har vært tilgjengelig en stund, men det er enda ikke så mange norske bedrifter som bruker det. Du kan lage annonser for Instagram både inne i Facebook Ads Manager eller i selve Instagram appen (krever bedriftsprofil). De ulike verktøyene har noe forskjellige valgmuligheter og kompleksiteter, så her må du finne et verktøy du er komfortabel med. For å få de beste annonsene og valgene anbefaler jeg Facebook Ads Manager eller et annet tredjepartsverktøy som for eksempel Fanbooster, som vi bruker.

 

6. Bruk lenker

Det er (foreløpig) ikke mulig å dele klikkbare lenker på organikse Instagramposter. Den eneste måten å dele lenker organisk på, er å legge lenken i din egen profil/bio og henvise til denne. Husk å oppdatere/slette lenken når den ikke lenger er aktuell og kort ned lenkene du bruker. 7) Tenk på timing. Det er en tid for alt, og ifølge Sprout Social er det i ukedagene mellom kl. 14-17 engasjementet er høyest. Dette varierer selvfølgelig fra bransje til bransje og land til land, så her handler det om å teste seg frem! Bruk statistikken du finner på kontoen din og finn ut når dine brukere er aktive.

 

Elisabeth Bekken Vikanes jobber som fagansvarlig for sosiale medier i Oculos. Hun er en engasjert sosiale medie-nerd som går analytisk til verks i alt hun gjør. Godt innhold, testing og måling er hennes mantraer. Elisabeth har lang erfaring, og har holdt en rekke foredrag, kurs og workshops innen sosiale medier.

 

Ønsker du å lære mer, eller lurer du på hvordan Oculos kan hjelpe deg med å profesjonalisere din Instagram kan du ta kontakt med henne på:

 

E-post: elisabeth.vikanes@oculos.no

Telefon: 452 13 200

badge 2014 - Gull - Max Marketing Mix
Pepsi-MAX/ G-Sport
Integrert kampanje
badge 2013 - Gull - Max Marketing Mix
Plantasjens kundeklubb
Lojalitetsprogram
badge 2014 - Sølv - Max Marketing Mix
Nille-klubben
Lojalitetsprogram
badge 2015 - Bronsje - Max Marketing Mix
G-Sport/G-MAX Julekalender 2014
Enkeltarbeid