Mer mersalg, takk!

Mer mersalg, takk!

Ja, mersalgsstrategien din blir også gjenstand for en digital transformasjon.

 

Mersalg handler om å selge flere produkter eller tjenester enn det kunden i utgangspunktet hadde planlagt å kjøpe, og blir sett på som noe av det mest lønnsomme en retailer kan foreta seg i markedsføringen. Men også innen mersalg skyller den digitale transformasjonen over oss. Det må tenkes nye tanker og jobbes med nye løsninger. La oss se litt nærmere på tre aktuelle digitale mersalgsstrategier:

 

Mersalg basert på digital atferd
Tiden er vel inne for å fastslå at absolutt alt salg i dag har en digital dimensjon. Den mest åpenbare tilnærmingen til digitalt mersalg er å analysere potensielle kjøp basert på kundenes digitale atferd. Aktuelle kanaler er sosiale medier – herunder særlig Facebook og Instagram, nyhetsbrev via e-post, samt adwords og organiske søk på Google.

 

Analysene fra ovennevnte kanaler og plattformer definerer markedsførerens vurderinger av hvilke produkter kunden antatt er mest mottakelig for. I denne strategien kan man også predikere sannsynligheten for når, hvor og hvorfor konverteringen er størst.

 

For å lykkes med denne strategien må det ligge til grunn solide analyser av forbrukerens digitale handlingsmønster. Det er tre akser/faktorer som må analyseres i dette scenariet: tid, sted og atferd.

Mersalg basert på segmenteringsoppmerking
Mersalg basert på segmentoppmerking handler om å definere profiler eller grupper basert på kjøpsdata og digital adferd. Deretter plasseres målgruppene inn i ulike forhåndsdefinerte segmenter, slik som for eksempel tilbudsjegere, innovatører, kvalitetsbevisste, etternølere m.v.. Når de ulike profilene er definert, utvikles skreddersydde kampanjer som rettes mot disse.

 

Mersalg basert på støtteprodukt:
Mersalg basert på støtteprodukt handler om å identifisere forbrukerens vilje til å kjøpe løpetights dersom de allerede har kjøpt løpesko, en smartklokke til de som har kjøpt mobil, skruer til de som har kjøpt planker osv. Dette kan dreie seg om både komplimentære produkter (pølse og brød) eller indirekte komplimentære produkter (smartklokke og mobiltelefon)

 

For mer info om digitale mersalgsstrategier eller teknologien som ligger bak er du hjertelig velkommen til å sende oss en mail på post@oculos.noeller ringe oss på 22 12 88 30

 

Hvis du ikke allerede har gjort, meld deg på vårt nyhetsbrev, så sikrer du at du får invitasjon til frokostseminarer og at du ikke minst får med deg våre nyttige tips og råd!

 

Og til slutt, lurer du på hvordan du kan bruke kjøpsdata automatisk til annonsering i sosiale medier? Se vår banebrytende løsning med Fanbooster her 🙂

badge 2014 - Gull - Max Marketing Mix
Pepsi-MAX/ G-Sport
Integrert kampanje
badge 2013 - Gull - Max Marketing Mix
Plantasjens kundeklubb
Lojalitetsprogram
badge 2014 - Sølv - Max Marketing Mix
Nille-klubben
Lojalitetsprogram
badge 2015 - Bronsje - Max Marketing Mix
G-Sport/G-MAX Julekalender 2014
Enkeltarbeid