Takker butikkene for kundeklubbsuksess

Takker butikkene for kundeklubbsuksess

Oculos AS, et av Skandinavias ledende kompetansemiljø innen digital kundedialog, startet samarbeidet med Plantasjen for to år siden. Nå består kundeklubben av mer enn 650.000 medlemmer bare i Norge, og har bikket millionen i Norden.

 

Klare fordeler
For å oppnå suksess har Plantasjen gått i dialog med sine medlemmer, blant annet med personifisert e-post og grundige analyser av kjøpsvaner. Man har i tillegg stimulert medlemmenes engasjement gjennom kundekvelder fylt med inspirasjon og kunnskap.

 

– Plantasjen har ikke vært redd for å gi medlemmene klare fordeler, og har vært tydelig på forskjellsbehandlingen for ikke-medlemmer, sier Tom Orvei, leder i rådgiveravdelingen hos Oculos.

 

Lidenskapelige medlemmer
Tidligere slet Plantasjen med lite lojale kunder, lave snittkjøp og lav besøksfrekvens. Nå har kundeklubben bidratt til å snu trenden.

 

– Vi har fått en stor og trofast medlemsbase som handler oftere og mer enn tidligere. Det som gleder meg mest er det store engasjementet de viser. Hage er lidenskap for dem, sier Fredrik Hällkvist, loyalty manager Skandinavia for Plantasjen.

 

Aktiv rekruttering
Det meste av rekrutteringen foregår i butikk, og blir gjort så enkelt som at populære varer får en attraktiv pris for medlemmene. Ikke-medlemmer kan sende en sms med en kode for å melde seg inn, og dermed oppnå samme prisfordel.

 

– Vi har alt å takke våre butikkmedarbeidere for. Hvert varehus har sin kundeklubbansvarlig, og de sørger for at butikkene er den beste kanalen for å rekruttere nye medlemmer, sier Hällkvist.

 

Fokusgrupper
Plantasjen har en analytisk tilnærming til kundedataene, og har fått et godt grunnlag for analyse gjennom sin kommunikasjon med medlemmene. Man bruker også fokusgrupper aktivt for å styre aktivitetene i klubben.

 

– Vi testet blant annet ut om det ville virke mot sin hensikt å sende ut mail ukentlig, men det var ingen grunn til bekymring. Kommunikasjonen med medlemmene har også vist oss at selv om vi har satset på en svært digital løsning, så er det en ting de har savnet, nemlig medlemskort. Det er vi i ferd med å innføre nå, forteller Hällkvist.

 

God økonomi
Det meste av kommunikasjonen foregår via e-post, men sms har også blitt viktig. Det er ikke mer enn én av 2000 medlemmer som melder seg ut, og så mye som 66 prosent av kundene er innom Plantasjen på sin bursdag for å hente seg en blomsterbukett i gave.

 

– Prisen ligger på cirka 0,03 øre per kommunikasjon, noe som greit lar seg forsvare med tanke på at medlemmene har 31 prosent høyere snittkjøp enn ikke-medlemmer, sier Tom Orvei.

 

Prisvinner
Oculos er stolte over at de med Plantasjens kundeklubb kan kalle seg vinnere av beste lojalitetsprogram i NORDMAs prisutdeling Max Marketing Mix 2013. Bidragene ble vurdert ut fra strategi, kreativitet, tekst, hvordan ulike kanaler er utnyttet, hvordan gjennomføringen er gjort og resultatet.

 

– Det er en gjev bransjepris, og det er de gode resultatene som førte til at vi vant, sier Orvei.

badge 2014 - Gull - Max Marketing Mix
Pepsi-MAX/ G-Sport
Integrert kampanje
badge 2013 - Gull - Max Marketing Mix
Plantasjens kundeklubb
Lojalitetsprogram
badge 2014 - Sølv - Max Marketing Mix
Nille-klubben
Lojalitetsprogram
badge 2015 - Bronsje - Max Marketing Mix
G-Sport/G-MAX Julekalender 2014
Enkeltarbeid